Monday, October 27, 2008

nickname[s]

hye all...
hmmm, tak lama dulu Bell pernah berbicara ttg nickname. disebabkan mood menulis tgh ada dan diberi sedikit kelapangan, let me respond to that post.. selama 20+ tahun hidup, ada la beberapa nicknames yg melekat pd diri ni..nuting much n semua biase2 je tp disebabkan da janji dgn Bell untuk memberi respon bila ada mood, so here it goes...

1. Meme - dari kecik lg family n semua saudara, sepupu sepapat memanggilku dgn nama tu. sejarah bagaimana wujudnye nama tu panjang berjela dan kronologi nye sgt memenatkan, so aku ringkaskan je ceritenye. Mama cerite, kecik2 dulu aku comel [ini kenyataan,bukan aku yg reka]. so, semua kwn2 mama n abah n sedara2 memuji2 aku yg ketika itu masih baby. biler ramai yg asyik puji memuji anak bongsu mereka dgn perkataan 'comel', mama n abah pun terikut2 panggil aku 'comel' [bukan rekaan lg]. since that, melekatlah nama tu.. so,tats only intro.. hmmm, biler aku da mula nak bercakap, around 3-4years old, aku pun cuba la membahasakan diri aku sebagai 'comel'. sbb aku igt mmg nama aku 'comel'..kah3... i mean, as a child,aku imitate je la ape yg org lain panggil2 aku. so,disebabkan aku ni masih 'pelat' dan still takleh nk sebut 'comel' tu dgn betul, aku pun asyik pronounce 'mey' to refer to myself. so,since that la 'mey' tu wujud dlm kamus hidup aku. finally, 'meme' tu wujud biler aku ganda duakan 'mey'...hehehe, klasik tak nickname tu?? or shuld i ask, comel tak nama tu?? kah3... jgn termuntah, bell! anyway, smpai sekarang mama, abah, abg, akak n kerabat aku panggil aku dgn nick ni... tp, biler da remaja, rase tak kena lak kan..huhuhu, but until now, i love tis nick. n nick ni khas utk family dan kerabat aku je..org laen tak leh panggil aku dgn nick ni... =p

2. at 13, biler aku da muler jd seorang gadis[kah3,ayat tak blh blah!]..aku cuba nk ubah nick aku.. try LIz/LIzA tp tak kene. ntah nape, mmg tak lekat name tu...

3. hmmm, time aku form 3, aku mula menulis...dan aku ada satu nama pena... julieads.. nickname ni bertahan smpai skrg...so,kwn2 skolah convent panggil aku JUE...

4. masuk kolej, kwn2 panggil jujue... kt umah lak, da muler bahasakan diri 'owg'.. hehee...

5. biler kt OZ, ramai yg panggil aku 'Datin Ju'. aku xsure dari mane munculnyer gelaran tu...tp kalo 44 org panggil aku dgn penuh keiklasan, insyaAllah la, next 3-4 years aku kawen dgn datuk, so dpt la title Datin tu... ok x??

itu je la kot yg aku nk share kan kt sini... bell, jgn gelak tergulik2 lak time bace entry nie...i da wat muke tebal da ni share nicknames i kt sini...u jgn ader niat nk kenekan i lak! =p

-mell-

2 comments:

MELL n BELL said...

I TAK GELAK PUN I SENYUM SAMPAI TELINGA JE...!!HAHAHA...So cute lah u..!

-BeLL-

juLieAdS said...

bell,
da janji kan tak akan gelak! huhuhu
i cute ke name i yg cute??